معجزة الليل* تانى خاطرة من تاليفي*

27 جزاهم الله خيرا علقوا

19 نوفمبر 2009

اعذرونى مش عارفة اجاوب على التاجين

بس حجاوب عليهم في اقرب وقت ممكن ان شاء الله

ودلوقتي اسيبكم مع تانى خاطرة من تأليفي ويارب تعجبكم .. :)


اروى لك قصة النجوم يا صغيرتي محاذاة إلى الوسط

كنت في يوم شاردة وجلس خدي على يدي

وانا ارى نجما ليس له مثيل

ولكنه ابعد من بقية النجوم

اذا مددت يدي فاذا بنفسي ممسكة بنجمة اخرى

وليست النجمة التي اشتاق للمستها واتوق لرؤيتها عن قرب

النجمة التى تدب الحياة في قلبي وتمطر بدموعها في عيوني

فبكيت .. فاذا بها تقترب منى وتمسح بيديها دموعي

فابتسمت ببسمة امل قائلة : لم تبتعدين ؟!

فأجابتني بخجل : انتى من ابعدنى .. كلما اقترب تبتعدي

نظرت بغرابة شديدة .. محال ، لم اتحرك من مكانى يوما وانا انظر اليكي

ابتسمت وقالت : هذا ما يبعدنى عنك ، حاولتى فقط البحث عنى حبا لمظهرى الذي يضئ الليل وليس لما اعطيك اياه

تغازرت دموعى وقلت لها : ولكنى اشتاق اليكي

قالت فقط .. اذكريني

فبكيت بكاءا شديدا ، علمت انا مثل بقية النجوم التى تأتى فقط لتحبها ثم تتركك لتشتاق اليها

تركتني النجمة وذهبت

ويوميا انتظر بشوق ولهفة وانا انظر من نافذة غرفتي واقول

اذكرك .. واشتاق اليكي

فاذا بسهم كبير ياتى من هناك ومعه نجمتى ، ويشاء القدر

ان ارى نجمتي .. بدون نفس ولا حراك

فاصرخ باعلى صوتى

ااااااااااااااااااااااااااااااااه نجمتى !!

وابكي على يداها التى كانت تقتل في قلبي الحزن والتى دبت فيه الحزن مرة اخرى لفراقها

واذا بها تنطق بكلمة واحدة فقط ..

سأذكرك .. فأذكريني

لم اهتم بالنظر اليها اكثر من اهتمامى بأن اخرج كل ما في عيونى من دموع

واجد نفسي امسك بيداها والمس نقطة من دموع عيناها

فاقول انا ودموعى .. سأذكرك

انت النجوم .. وليس كل النجوم انتى

سأذكرك يا نجمتى .. فاذكريني

واذا بنفسي ينقطع مرة بمرة

ولسانى ينطق بــ ..

سأشتاق اليكي .. بل اشتقت اليكي

اهداء الى نجمتى الوحيدة / خالتى رحمة الله عليها ( ماما ايمان )


ماما ... اشتقت اليكي .. فاذكريني

اليك عمور ..

13 جزاهم الله خيرا علقوا

13 نوفمبر 2009


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهداء الى اخى في الله عمور
ربنا يعلم كويس اووووى قد ايه بجد حزينة جدااا بس اللي حصل لحضرتك
وما اعتقدش انها اول مرة تحصل معاك
واعتقد انك كمان قدها وقدود اووووووووى
سيبك منهم وكفاية انك فخور بنفسك وصدقني بينتظرك مستقبل باهر ما شاء الله
كان نفسي تضامنى معاك ما يباقش بمجرد كلام وبس
لا بفعل وفعل كبير كمان وياريت والله بايدي حاجة اقدمها لحضرتك
لكن مافيش في ايدي غير الدعاء
ربنا يعينك يارب ويوفقك ويجعل كل دة في ميزان حسناتك ويصبرك يااارب
امين
اتعودنا على كدة يا عمور
احنا من صغرنا واحنا متعودين على ظلم وقهر وحاجات تانية كتير بدون توضيح
استفدنا ايه ؟ ما استفدناش حااجة خالص
بس كفاية عليك انك عندك ناس كتير بيحترموك وبيقدروك وعارفين كويس اوى مين هو عمور
وكفاية كمان انك راضي ومقتنع باللى بتعمله ايا كانت وجهات نظر الاخرين
علشان كدة بعلن تضامنى معاك وانى جنبك بسلاح قوي جدااا وهو الدعاء
قسما بالله لن انساك من صالح دعائي
اكرر قسمي بالله انى لن انساك بصالح دعائي
وربنا يصبرك ويعينك ياارب

لكل اللى عايز يعرف القصة واللى مش عايز يعرف برده
دى مش قصة واحد بس دى قصة بلد بأكملها
اللى حصل مع اخونا ممكن يحصل معايا ومعاك
ودة يدل على استهزاء الحكومة بالرأي الشخصي والحرية
وان الحرية مش موجودة غير مع الكبار بس
يعني وفروا الحرية للكبار فقط !!
يعني حتى الحرية بقت بتمن دلوقتي
قولولنا نعمل ايه ؟؟
حسبي الله ونعم الوكيل
لمعرفة القصة كاملة رجاء ادخلوا الى الرابط التالي ..
لسة عايش
وخليك زى ما انت يا عمور
خليك ( لسة عايش ! )

عشاق ونقول رفاق

25 جزاهم الله خيرا علقوا

05 نوفمبر 2009



عشاق ونقول رفاق
لو كنا يوم بعدنا
بنرجع تانى نشتاق
قلوب خفاقة
وعيون مشتاقة
امتى اللقاء
قريب ولا بعيد
محتمل ولا اكيد
ولو مش النهاردة
حستني نهار شمس جديد
تلف الدنيا بينا وتدور
ومهما ييجي الهوا مش بيطفي للشمع نور