أنا زهرة

05 مايو 2009

انا زهرة
جميلة ، رقيقة ، عذبة
لي رائحة عطرة ، وأشواك مدلاة
زهرة تعيش دون رفيقاتها
تركوها في دنيا مليئة بالخداع
تركوها لقلوب حاقدة
ولعيون حاسدة
ولأناس ينتزعون منها الرائحة
ويقطفون منها اوراقها
أناس ودنيا أنانية
كل منهم يريد ان تكون هذه الزهرة ملكا له وحده فقط
قلت عندما جاء ولد اناني ..
انا : ماذا تفعل ؟؟
الولد : سأقطفك
انا : ولم ؟؟ فأنا مثلي ومثلك مثلما تأكل انا أأكل
ومثلما تلعب بالعابك العب انا بالهواء
الولد : ولكننى من حقي ان تكونى انتى زهرتى الخاصة ،
ملكي ، وقتما اريد ان استنشق رائحتك استنشقها ، ووقتما اريد ان امتع نظرى بمنظرك افعل
انا : يااه لأنانيتك
تفكر في نفسك فقط
لا تفكر في غيرك من الناس
تفكر ان تنفرد بي وتأخذ كل ما يحلو لك منى
ولاتهتم للاْخرون الذين يريدون ان يفعلوا مثلك
يريدون ان يشتموا منى الرائحة الطيبة
وان يمتعوا عيناهم بجمالى
الولد : ومن الأن يهتم باخيه
ايتها الزهرة !!
انتى هنا محفورة بجذور
تستمد مياهها من الارض
والناس يعيشون هنا
يستمدون حياتهم من الانانية والكذب
ايتها الزهرة !!
ساتركك في غفلتك
وفي نظرتك الخاطئة عن الحياة
لقد انتهى زمن الحب والوفاء
وجاء زمن الكذب والغلظة والجفاء .
وها انا الزهرة
اكتشفت كل غلطاتها وكل كلماتها التى لا يوجد لها الأن معنى
ولكن سأظل متفائلة
ان اجد قلبا طيبا حنونا
او حتى زهرة مثلي
نتبادل الرائحة الطيبة
والكلام العطر ..


من تأليفي

14 جزاهم الله خيرا علقوا:

sasa يقول...

ايه يا بنتى الكلام الحلو ده
لأ وايه من تاليفك بجد جميل اوى اسلوبك يا ندى

انا مبسوطه انى اول الردود

تحيااتى

Qatarat Nada يقول...

بجد امال في ناس حبايبي برده بيقولوا فيها نظرة تشاؤمية
الله اكبر
هههههههههههههههههههههههههههههههه
ربنا يخليكي يا سحر
والله وحشانى
وانا اللى مبسوطة والله

مسك القرآن يقول...

ياقمر والله جميله ورووووووووعة واسلوبها ماشاء الله.انا قلت لك بس
الدنيا لسة بخير وبلاش التشاؤم ده
تسلمى ياقمر

فى رعاية الله

حور الجنة يقول...

جميل يلااااااااندى
بس ياقمر الحياه حلوه
وباذن الله ربنا يبعد عنك الانانين

يلا وفي انتظار جديدك

Qatarat Nada يقول...

مسك القراّن
ربنا يخليكي يا حبيبتي
انا عارفة بس انا نهيتها بتفاؤل
وقلت ان اكيد حلاقي ناس طيبة
يا جماعة انا مش بتكلم عن نفسي زى ما كتير فهمونى
انا بتكلم عن كبنت زى كل البنات اكيد كل البنات اتعرضوا لمواقف من خيانة وجرح ووو ..
فانا نهيتها بتفاؤل علشان اقول لاى بنت
ان الدنيا زى ما فيها الحلو فيها الوحش
لكن ما كنتش اقصد بيها تجربة وحشة مريت بيها ولا حاجة
وما فيش تشاؤم خالص
بل بالعكس
انا متفائلة جدا وكنت بكتبها وانا سعيدة جدا لانى حسيت انى بوصف مشاعر كل بنت
بس كدة
الله يسلمك يا حبيبتي
في رعاية الله وحفظه
ونورتيني

Qatarat Nada يقول...

حور الجنة ..
يا حبيبتي الحياة جميلة جدا ما قلتش حاجة
بس انتم فهمتونى غلط
ربنا يبعد عننا وعنكم الانانين يا حبيبتي يارب
ان شاء الله
نورتيني يا جميلة

غير معرف يقول...

جميلة ياندي
بس اثرت في قلبي بالحزن
...............

Qatarat Nada يقول...

ربنا ما يجيب الحزن في قلوبنا ولا قلوبكم ابدا يا عازف
اسفة اذا كنت قلبت اى مواجع عليك
والله ما قصدتش
شكرا لمرورك

mohamed ghalia يقول...

فعلا هى زهرة
من حقها أن تحلم
مدونة حضرتك رائعة
دمتِ فى سعادة

Qatarat Nada يقول...

الاخ الكريم mohamed ghalia
طبعا برحب بحضرتك في مدونتى الخاصة
اهلا بيك
من حقنا طبعا كلنا نحلم
حتى لو كنا كلنا زهور
مزروعة في الارض
شكرا لمرورك
دمنا واياكم في سعادة

mohamed ghalia يقول...

حبيت أجى بس أوضح حاجة
جنــــــــــة الله
أختى العزيزة حصل سوء فهم فى الموضوع
أنا الحمد لله فى منتهى السعادة والأمل
مدونتى بتكلم فيها عن طرق الوصول للسعادة
فبقول إنى أعلى درجات السعادة هى الفوز بالجنة
حضرتك لو شوفتى الموضوع الى فات بعنوان السعادة هتقدرى تكونى فكرة أفضل عن مدونتى
دمتِ فى سعادة
الحمد لله على نعمة الأمل والتفاؤل

Qatarat Nada يقول...

هههههههههههههههه
انا غبية جدا
بجد اسفة

MOHAMMED ELBANNA يقول...

ندى
احيكي على اسلوبك ،وواضح كده انك عندك موهبه ادبية .
اتمنى لكي التوفيق والنجاح .
تقبلي مروري وتحياتي .
محمــــد
طريق النجاح
ــــــــــــــ
اتمنى تشرفيني بالزيارة على مدونتي
( طريق النجاح )
http://tareekelnagah.blogspot.com/

Qatarat Nada يقول...

MOHAMMED ELBANNA
اهلا وسهلا نورتنا
لا مش للدرجة دى يعني

مش درجة مواهب امين يارب لينا وليكم النجاح
حلوة الدعوة دى وفي وقتها المناسب
ههههههههههههههه
تقبلت مرورك وعجبني جدا
نورت المدونة
ان شاء الله تشوفني قريب في مدونتك